Sercem każdej maszyny elektrycznej jest jej silnik. Bez tego odpowiednio mocnego źródła energii urządzenia znajdujące się między innymi w zakładach produkcyjnych nie są w stanie w ogóle działać. Ale silnik elektryczny to nie tylko hale produkcyjne, ale też rolnictwo, transport, komunikacja czy nawet dom każdego z nas. W każdym z tych miejsc może dojść do sytuacji, w której silnik zostanie poddany zbyt dużemu obciążeniu. Mówiąc w skrócie, prąd który płynie w takim momencie przez silnik jest na tyle duży, że dochodzi do stopienia uzwojenia. Na szczęście nie trzeba wtedy wymieniać całego serca maszyny. Wystarczy oddać urządzenie do fachowca który zna odpowiedź na pytanie: jak przezwoić silnik elektryczny. Skorzystanie z jego usług będzie o wiele tańsze niż zakup nowego silnika.
Jak nawinąć silnik? Jak przewinąć silnik?
Początkiem całego procesu naprawczego jest dowiezienie silnika do fachowca lub zaproszenie go do miejsca, w którym stoi urządzenie. Przezwajacz silników elektrycznych odkręci elementy mocujące, zdejmie przewietrznik z osłoną, tarcze oraz wirnik, a następnie zajmie się samym procesem usuwania uszkodzonego przezwojenia. Brzmi prosto? Wcale tak nie jest. Praca przezwajanie silników wymaga bowiem ogromnej wiedzy i doświadczenia, a także użycia specjalistycznego sprzętu który pomoże w usunięciu starego i nawinięciu nowego gęsto ułożonego, miedzianego drutu.
Kolejny krok, jaki podaje poradnik przezwajania silników elektrycznych, to dobranie właściwego przekroju oraz długości nowego drutu. Wartości te muszą idealnie odpowiadać tym, jakie miał uszkodzony produkt. Tylko bowiem wtedy utrzymamy identyczną ilość obrotów i moc silnika.
Idąc dalej, przezwojenie silnika elektrycznego to nawinięcie zupełnie nowego zestawu uzwojenia. Wykonuje się to przy pomocy specjalistycznych, bardzo precyzyjnych maszyn które są gwarantem poprawnego wykonania całego procesu.
Mogłoby się wydawać, że na tym skończy się przewijanie silnika elektrycznego. Niestety, nie jest tak. Absolutnie obowiązkowe jest jeszcze zabezpieczenie nowego drutu, co osiąga się poprzez lakierowanie odpowiednim preparatem, a następnie utwardzenie do w piecu. Dopiero wtedy nawijanie silnika elektrycznego jest skończone, a samo zregenerowane urządzenie można złożyć i na nowo umieścić w maszynie. Na koniec pozostaje wykonanie pomiarów przy użyciu fachowego sprzętu mierniczego. Gdy wyniki pomiarów są zadowalające, możemy uznać całą naszą pracę za w pełni zakończoną.