Bezpieczna jazda samochodem zależy od wielu czynników. Także od teoretycznie niepozornych elementów jakimi są wycieraczki samochodowe. Listwy z gumą przylegającą do szyby zapewniają każdemu kierowcy dobrą widoczność, gdy na szklanej powierzchni pojawia się para wodna, opady atmosferyczne, kurz lub innego rodzaju zanieczyszczenia. Kto wpadł na pomysł oczyszczania szyb?
Kto wynalazł wycieraczki samochodowe?
W zasadzie można powiedzieć, że autorów było kilku. Najpierw Mary Anderson zirytowana faktem, że podczas zwiedzania Nowego Jorku prowadzący tramwaj bez przerwy zatrzymywał pojazd, by oczyścić szybę ze śniegu, wymyśliła drewnianą listwę zamontowaną na oknie i wprawianą w ruch za pomocą dźwigni w kabinie motorniczego. Samobieżne wycieraczki wymyślił polski pianista Józef Hofmann (inspiracją było urządzenie podające tempo utworów muzycznych), a usprawnił je Robert Kearns.
Jak dbać o wycieraczki?
By system oczyszczania szyb właściwie spełniał swoją rolę, trzeba o niego zadbać. Wkładka gumowa podczas eksploatacji ściera się, robi się twarda i krucha – nie pomagają jej warunki atmosferyczne (m.in. wysokie i niskie temperatury), brak przecierania szmatką piór w celu usunięcia zanieczyszczeń oraz włączanie wycieraczek bez uprzedniego użycia spryskiwacza. Gdy na szybie zostają smugi, gdy czystość powierzchni przedniego okna pozostawia wiele do życzenia, a ruchowi wycieraczek towarzyszy nieprzyjemny pisk to znak, że trzeba je wymienić.
Kiedy wymienić wycieraczki i jak dobrać właściwe?
Wycieraczki należy bezwzględnie wymienić, gdy nie spełniają swojej roli. Specjaliści radzą także, by wymiany dokonywać przed i po zimie, najtrudniejszym i najbardziej wymagającym dla mechanizmu okresie. Wymienić można samemu (nie jest to skomplikowana czynność), a można powierzyć mechanikom w salonach lub warsztatach samochodowych. Bardzo ważne jest dobranie właściwego rozmiaru piór – zbyt krótkie mogą spowodować ograniczenie pola oczyszczania szyby i dodatkowo uniemożliwić działanie zamontowanych systemów bezpieczeństwa, zbyt długie pióra z kolei nie będą równomiernie dociśnięte do szyby.
Wycieraczki samochodowe wciąż stanowią przedmiot badań. Prace nad ich ulepszaniem ciągle trwają – zmianom ulega kształt gumy i metalowy szkielet, a wszystko po to, by niezawodnie działały podczas trudnych warunków pogodowych lub podczas jazdy z dużą szybkością. Czas pokaże w jakim kierunku podąży technologia i jak będą wyglądały wycieraczki samochodowe w przyszłości. Póki co nie został wynaleziony lepszy system oczyszczania szyb.