Rodzaje przekładni zębatych

Czym są mechanizmy zębate? Są to zespoły, w skład których wchodzą różne koła i przekładnie zębate. Przekładnie to takie części, które odpowiadają za przenoszenie napędu pomiędzy przynajmniej dwoma kołami współpracującymi ze sobą. Najczęściej spotykana jest przekładnia zębata jednostopniowa (współpracuje tu ze sobą wyłącznie jedna para kół) oraz przekładnia zębata wielostopniowa, na przykład przekładnia trójstopniowa.

Zastosowanie różnego rodzaju przekładni zębatych

Zależnie od potrzeb, od wymagań danego urządzenia stosuje się odpowiednie rodzaje przekładni głównych. Na początek na warsztat weźmy temat: przekładnia ślimakowa wady i zalety. Jej przełożenie jest stosunkowo wysokie, praca należy do bardzo cichych, a w całym procesie działania wykorzystywana jest też siła tarcia. Odpowiada za to budowa opierająca się o koło ślimakowe oraz śrubę ślimakową, której uzębienie wyglądem przypomina gwint.

Lista: przekładnie mechaniczne podział zawiera również przekładnie zębate stożkowe. Tutaj osie umieszczone są względem siebie pod kątem dziewięćdziesięciu stopni, a powierzchnia boczna z uzębieniem po prostu leży na ściętym stożku. By końcówki przekładni się zbiegały, obecne są tu dwa sprzężone zęby stożkowe.

Zbliżona nieco wyglądem do stożkowej jest przekładnia wichrowata określana fachowo jako przekładnia hipoidalna. Osie w niej są wichrowate, a zęby śrubowe mają łukowaty zarys. Oś zębnika w odróżnieniu od wersji klasycznych stożkowych jest tu poprzecznie (hipoidalnie) przesunięta w odniesieniu do do osi talerzowego koła.

Kontynuując omawianie tematu: przekładnie zębate charakterystyka, musimy opisać przekładnie zębate epileptyczne. Koła zębate w przekładni tego typu mają tu kształt elipsy, owalu, a więc nie są w pełni okrągłe. Co ważne, wszystkie one muszą mieć takie same wymiary, co pozwala na zapewnienie stałej odległości od środka. Ruch w tej przekładni przenoszony jest w sposób nierównomierny.

Oczywiście spotykane są też inne rodzaje kół i przekładni zębatych. Jednak ich zastosowanie jest o wiele bardziej rzadkie od tych wersji, które wymieniliśmy wyżej. Dlatego też ich tematem zajmiemy się przy innej okazji, omawiając najbardziej specjalistyczne rozwiązania. Póki co wystarczy, by znać powyższe typy przekładni. Już samo to zdecydowanie wystarczy nam w większości sytuacji.